Konkret & praktisk workshop i forskningskommunikation – Umeå universitet

Många – om inte alla – skulle ha nytta av att bättre förstå psykologins roll i yrkeslivet och i vardagen. Men hur du som forskare ut? Vilka perspektiv och redskap behöver doktorander och forskare inom psykologi ha med sig för att deras forskning ska komma till bästa möjliga nytta?

Uppdragsgivare

Institutionen för psykologi, Umeå universitet

Utmaning

Självhjälpsböcker tillhör de snabbast växande bokgenrerna. Och med det stora intresset för psykologi följer ett stort antal självutnämnda experter som skriver om psykologi – inte sällan på tveksam vetenskaplig grund.

Därför handlar forskningskommunikation inte bara om att nå ut, utan också om att bemöta felaktiga – och ibland skadliga – påståenden och teorier. Det ställer särskilda krav på forskarens kommunikationsförmågor. Samtidigt finns hos många en osäkerhet angående var, hur och när man som forskare bör och törs uttala sig. Var går de yttre gränserna för mitt expertområde?

Uppdrag

Upplägg

  • Fokus läggs på varför vi som forskare behöver kommunicera, med vem, hur, var och när. Vilka är våra målgrupper, var finns de och när, under ett år, har du störst möjlighet att nå fram? Vilka föredömen finns – och vilka är framgångsfaktorerna?

  • Vad är forskningskommunikation och vad förväntas av oss? Vilka möjligheter och hinder upplever forskare när det kommer till att kommunicera forskning – och hur överkommer vi dem?

  • En förmiddag med växelvis föreläsning, växelvis diskussionsfrågor i grupp. Deltagarnas diskussioner och anteckningar blir början på en individuell kommunikationsstrategi.

Citat från kunden

“Tack för en fantastisk workshop. Det blev verkligen den där knyta-ihop säcken-workshopen vi hoppats på. Konkret, praktiskt applicerbar och väckte många nya tankar hos gruppen.”

— Doktorand, Institutionen för psykologi, Umeå universitet